zondag, mei 12, 2013

Gespot

9 mei 2013

Hemels gefietst vandaag
met een frisse tegenwind.
Maar wie was nou die mevrouw
die zo koeltjes groette
te Soeterwou?


Bovenstaande regels lijken wel van een gespot-site geplukt maar staan ook in een traditie van gedichten zoals ze wel geschreven werden door Gerard Reve ("de Jongen die ik eenzaam zag te Woudsend en daarna,/nog op dezelfde dag, in een café te Heeg") en Boudewijn Büch ("hoe droef het reizen in de trein kan zijn"). Maar de grondlegger van dit soort versjes in Nederland is waarschijnlijk toch Francois Haverschmidt alias Piet Paaltjens: "Waarom ook hebt gij van dat blonde haar,/Daar de englen aan te kennen zijn? En dan,/Waarom blauwe ogen, wonderdiep en klaar?/Gij wist toch,dat ik daar niet tegen kan!"

Studentenpoëzie, vandaar dat het op het internet zo welig tiert. Maar wees eerlijk, ben ik gek als ik beken dat ik daar nog steeds niet genoeg van kan krijgen?